Новини
3 вересня 2020

Як зберегти продуктивність та психологічне здоров'я в умовах пандемії: поради педагогам

Незважаючи на ситуацію, яка пов’язана з поширенням «COVID-19», традиційно 1-го вересня розпочався новий навчальний рік. Хоча, на відміну від попередніх він має цілу низку особливостей, серед яких дотримання рекомендацій та вимог МОЗ щодо запобігання поширення коронавірусної інфекції. Отже, з одного боку  ці вимоги та рекомендації мають убезпечити навчальний процес та всіх його учасників, з іншого – є стресовими, оскільки вносять певні зміни у звичний уклад життєдіяльності кожного учасника навчально-виховного процесу. Тому, важливим є пошук шляхів та способів збереження продуктивності та психологічного здоров'я в умовах, які склалися. Враховуючи це, спробуємо розглянути основні поради, яких варто дотримуватися.

  1. Прийняття ситуації, яка склалась. Для цього потрібно чітко для себе визначити: те, на що ви можете вплинути (дотримання впроваджених правил та рекомендацій, своє ставлення до ситуації, свою поведінку тощо) та те, що від вас не залежить (ситуація в світі, темпи поширення хвороби тощо).
  2. Адекватна реакція. Кожного дня ми перебуваємо під впливом різних стресорів як із знаком «+» (щастя) так із знаком «-» (суперечки, проблеми на роботі, в сім'ї, хвороби тощо). Саме тому, важливо навчитися адекватно реагувати на ситуації, які виникають, тобто не применшувати і не перебільшувати їхнього значення та впливу. Для цього потрібно розвивати раціональне та критичне мислення.
  3. Пошук ресурсу. В стресовій ситуації, якою є поширення коронавірусної інфекції та впровадження карантинних заходів, потрібно знайти для себе те, що «дає» сили. Це може бути хобі, яке не суперечить впровадженим вимогам та правилам поведінки в нинішній ситуації, повноцінний сон та здорове харчування, тощо.
  4. Позитивне мислення. Навіть у найбільш безвихідній ситуації можна знайти щось позитивне для себе, нові можливості, розширення «зони комфорту» тощо. Після пережитого ми змінюємося, але це не означає, що ми стаємо гіршими.
  5. Обмеження в інформації. Постійний потік інформації, в якому ми перебуваємо є досить стресовим, оскільки з розвитком комп’ютерних технологій, можливостями, які дає Інтернет знизилась вибірковість «інформаційного споживання».  Та кількість інформації, яка надходить до мозку не встигає оброблятися та аналізуватися, відповідно не виникає адекватна реакція на неї. Тому, «споживання інформації» має бути дозованим і лише з перевірених джерел.
  6. Спокій. В умовах поширення коронавірусної інфекції, нестабільної ситуації в країні та світі досить важко зберігати спокій та рівновагу. Але, це є однією із важливих умов, без якої уберегти своє психологічне здоров'я неможливо. В цьому випадку можна використовувати дихальні, релаксуючі вправи, зайнятися творчістю тощо.
  7. Допомога спеціаліста. У випадку, коли важко самостійно впоратися із страхами, іншими проблемами, які виникають під впливом стресової ситуації, потрібно звернутися до фахівця, зокрема до психолога. Оскільки, в умовах, які склалися, важливим є піклування про своє психологічне здоров'я. А постійне перебування в напрузі та під впливом стресорів робить вас вразливими до різного роду хвороб.

Пам'ятайте, що життя динамічне  і не подібне зебрі, а більше нагадує палітру. Тому, спробуйте віднайти щось світле у тому, що на перший погляд здається темним.

 

Психолог Палацу                                                                                  Тетяна Притуляк