ТЕХНО-інформбюро: історія повітроплавання
У межах пізнавальної рубрики «ТЕХН-інформбюро» педагоги відділу науки і технічної творчості на своїх заняттях із вихованцями вивчають історію, розвиток і новинки науково-технічного прогресу. Діти із гуртка «Повітряні змії» та технічного моделювання (Францев В.В.) ознайомились із історією повітроплавання та її творцями, досліджували якими були перші літаючі апарати та яким був перший у світі політ на літаку. А ви знаєте як це було? Справа була так…
17 грудня 1903 року біля містечка Кітті-Хок (США) Орвілл Райт здійснив перший у світі політ на літаку, важчому за повітря, сконструйованому ним разом зі своїм братом Вілбером. Біплан "Флаєр 1" був обладнаний бензиновим двигуном внутрішнього згорання і протримався у повітрі 12 секунд, подолавши відстань 37 метрів.
Орвілл і Вілбер Райти виросли в місті Дейтон (штат Огайо) і зацікавились авіацією в середині 1890-х років після ознайомлення з польотами на планерах німецького інженера Отто Лілієнталя. На відміну від старших братів, ні Орвілл ні Вілбер не закінчили навіть коледжу, але мали природній талант до вирішення складних технічних проблем. В 1892 році вони придбали механічний прес і відкрили магазин з продажу і ремонту велосипедів. Згодом вони почали виробництво власних велосипедів і цей досвід разом із непоганими прибутками від бізнесу дав можливість реалізувати заповітне бажання — збудувати перший у світі літак.
Спеціально для цього вони оселились в Кітті-Хок (штат Північна Кароліна), місці де протягом року дули стабільні і помірковані вітри, а рельєф окраїни був придатний для тестування планерів. Перший планер, збудований братами Райт, був випробуваний в 1900 році і виявився вкрай невдалим. Лише через рік, принципово змінивши конструкцію, вдалось зробити цілком пристойний, придатний для польотів, апарат.
У кінці 1901 року винахідники збудували спеціальний "вітровий тунель", в якому протестували більше 200 конструкцій як самого літального апарату, так і окремих його частин — крил і корпусів. Систематичний підхід дав свої результати — в 1902 році на новому планері-біплані з керованим хвостовим оперенням брати здійснили кілька сотень вдалих польотів.
А далі, за допомогою механіка Чарльза Тейлора Райти виготовили 12-сильний чотирициліндровий двигун внутрішнього згорання з водяним охолодженням і влітку 1903 року на його основі збудували літак, перевезли його частинами в Кітті-Хок і протестувавши, 14 грудня здійснили спробу піднятись в повітря. Але двигун заклинило при зльоті і його довелось ремонтувати три наступні дні. 17 грудня о 10-35 за присутності п'яти свідків пілотований Орвіллом Райтом літак з розмахом крил 12.25 метра з рулем висоти і двома направляючими рулями піднявся в повітря і за 12 секунд подолав 37 метрів. Почалась нова ера в авіації.
Цього ж дня було проведено ще три тести і під час останнього Вілбер зумів пролетіти за 59 секунд 262 метри.
Сьогодні перший літак братів Райт зберігається в Національному музеї авіації і космонавтики у Вашингтоні.