Негативний вплив ЗМІ на розвиток дітей та як йому запобігти
Сьогодні важко уявити своє життя без телебачення чи Інтернету. Адже, сучасний світ – світ колосальних можливостей, стрімкого розвитку і високих вимог. І для того щоб встигати за цими змінами і використовувати всі можливості, які нам пропонує прогрес, ми витрачаємо на отримання інформації, розвиток і пізнання себе значну частину часу. А головне – все це відбувається за участю ЗМІ. До того ж, у цей шалений потік інформації, яку не можна осягнути і контролювати, втягнуті діти, які є найсприйнятливішими користувачами. Але на відміну від дорослих, найменші «споживачі» інформації не здатні фільтрувати її, адекватно оцінювати чи завжди обирати корисне. Тому, сьогодні гостро постає проблема впливу ЗМІ на розвиток дітей, а саме того, на скільки корисно те, без чого не уявляють свого життя діти – Інтернет і телебачення. Так, серед негативного впливу ЗМІ та Інтернету на розвиток дітей можна виділити наступне:
- після тривалого перегляду телебачення у відносно нерухомому стані діти можуть відчувати надмірний сплеск некерованої енергії, яка є результатом попередньої гіподинаміки;
- сприйняття уже сформованої реальності на екрані, яка не вимагає «вмикання» уяви призводить до пасивного сприйняття дійсності і позбавлення індивідуальності;
- оскільки зорова пам'ять є домінуючою, тому сприйняття інформації за допомогою зорових аналізаторів, під час перегляду телебачення чи Інтернету, є більш легким, відповідно – менш розвиваючим;
- після перегляду телебачення, гри на комп’ютері, тривалим «зависанням» в соціальних мережах, дітям протягом тривалого часу важко концентрувати свою увагу, від чого страждає їхнє самопочуття;
- перегляд реклами, для якої характерна інша частота звуку і динаміка подачі, може викликати у дітей відчуття тривоги, актуалізувати потребу бути у безпеці, відчуття самотності і стан емоційної напруги;
- ЗМІ здатні формувати у дітей стереотипи мислення, поверхове сприйняття дійсності, наштовхувати на передчасні висновки та необдумані вчинки;
- мова дітей насичується специфічними словами, значення яких вони не розуміють;
- постійний перегляд сцен насильства, жорстокого поводження в розслабленому стані і під час споживання їжі чи напоїв призводить до зниження чутливості. Тому постійний перегляд фільмів чи роликів, які мають у собі акти насильства призводить до того, що діти починають копіювати жорстокі стилі поведінки, у них знижується емоційна сприйнятливість до чужого болю, з’являється викривлене сприйняття світу;
- реклама привчає дітей до споживання шкідливих товарів та товарів сумнівної якості;
- тривалий перегляд телевізійних програм в дитячому віці може призвести в подальшому до зниження інтересу до школи, фізичної активності у вихідні дні, проблем з вагою;
- дітям важко розділяти віртуальне, вигадане, яке існує лише на екрані і реальність;
- зображення, які часто змінюються негативно впливають на дитячий зір, роботу серця і мозку, послаблюють увагу;
- надлишок інформації, особливо тієї, яка не відповідає віку, притупляє критичність мислення, здатність адекватно реагувати і оцінювати інформацію, заводить в оману, призводить до психосоматичних захворювань тощо.
Отже, наведені факти вказують на те, що телебачення та Інтернет мають негативний вплив на розвиток дітей. Саме тому, батькам потрібно дотримуватися наступного:
- переглядати дитячі передачі разом із дітьми;
- перш ніж запропонувати дітям перегляд якогось фільму, мультфільму чи ролика потрібно його попередньо переглянути;
- час на перегляд телебачення та користування Інтернетом повинен бути обмеженим;
- в сім’ї мають бути чітко встановленні правила користування Інтернетом;
- пояснювати дітям відмінність віртуального світу від реальності;
- більше спілкуватися і проводити час з дітьми, розповідаючи їм казки, повчальні історії, обговорюючи прочитані книги, залучаючи їх до розвиваючих ігор, відпочиваючи на свіжому повітрі тощо;
- вихідні дні варто проводити активно, обмежуючи себе у користуванні Інтернетом;
- пам’ятати, що краще один раз показати на власному прикладі, ніж десять раз про це розповідати.
Психолог Тетяна Притуляк